Your browser does not support SVG

Moldova – o țară prinsă între modernitate și tradiționalism, marcată de procesul de asimilare a valorilor democratice și de integrare în spațiul european. Datorită caracteristicilor sale unice, Moldova aduce pe piața turistică internațională un patrimoniu cultural bogat, un peisaj de o frumusețe naturală diversă, precum și specificul vitivinicol. Anume aceste avantaje competitive au fost puse în valoare în cadrul panel-ului ”Capacitatea Eco-turismului  – motor de dezvoltare economică sub umbrela brandului de țară” din cadrul Galei Studenților Originari din Republica Moldova 2017 , ediția a V-a.

alexandrinarobu
Moderator - Alexandrina Robu

Președintele Comitetului de femei și membru al Consiliului de Administrație JEUNE – Asociația Europeană a Tinerilor Antreprenori, care reunește 1 milion 600 mii tineri antreprenori din UE și vecinătăți. În perioada anilor 20013 – 2017 a activat ca președinte a Youth European Business Association Moldova. Absolvind masteratul în Dreptul Internațional la Universitatea de Studii Europene din Chișinău, Alexandrina și-a continuat studiile de doctorat lucrând la teza „Reconfigurarea sectorului energetic în zona Mării Negre – Mării Baltice și consecințele asupra sectorului energetic al Republicii Moldova. Aspecte politice și juridice”, în același timp studiind către o altă diplomă de masterat în Studii Europene Interdisciplinare la Colegiul Europei din Varşovia, Polonia.

Gabriel Margineanu
Speaker - Gabriel Margineanu, Director Agentia Patronala in Industria Turismului

În prezent, expert în domeniul legislației Societatea Ecologică „BIOTICA”, Președinte al Asociației Patronale a Industriei Turismului. În ultimii 10 ani a activat în posturi precum – Consultantul Directorului general în cadrul Agenţiei Privatizare pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului, Director interimar al Agenţiei pentru administrarea zonelor turistice naţionale, și Șef Resurse Umane ULIM. Cu o experiența profesională vastă în domeniul juridic, în 2002 Gabriel devine lector la Academia de Administrare Publică pe lângă Preşedintele Republicii Moldova, Direcţia Administrare Publică, Catedra Asistenţă Juridică şi Organizare Statală. Alma mater lui Gabriel este Uniersitatea de Stat din Moldova unde a absolvit Facultatea de Drept precum a facut și masterataul la Facultatea de Filozofie, Sociologie şi Psihologie, iar la momentul de față este doctorand la Academia de Ştiinţe a Republicii Moldova lucrînd la teza „Rolul autorităţilor administraţiei publice din Republica Moldova în reglementarea activităţii de întreprinzător”.

Topic: Climatul în sfera Business (eforturile si obstacolele de dezvoltare puse companiilor membre APIT, oportunități de dezvoltare a comunităților prin antreprenoriat în turism, etc)

Maria Axenti
Speaker - Maria Axenti, Co-fondatoarea Centrului de Urbanism Chișinău, Tourism Expert, Ghidă

Antropoloagă, ghidă de turism, cercetătoare la Institutul Patrimoniului Cultural al AȘM, co-fondatoare a A.O. Centrul de Urbanism. Maria a studiat Antropologie Culturală la Universitatea Școala Antropologică Superioară de la Chișinău, după care a urmat studiile de masterat la Colegiul Europei de la Varșovia. Timp de patru ani a administrat un proiect de eficiență energetică și dezvoltare durabilă din Moldova, după care s-a focusat pe studii urbane, astăzi continuând să interprindă cercetări și să coordoneze un șir de proiecte de dezvoltare urbană.

Topic: Moldova prin ochii turiștilor (elemente atractive turiștilor străini, ce impresii au despre țara noastră, cum pot fi puse în valoare obiectivele turistice ale Chișinăului etc.)

nataliatrucanu
Speaker - Natalia Țurcanu, Director Executiv al Asociaţiei Naționale pentru Turism Receptor din Moldova

Topic: Promovarea țării ca destinație turistică – rolul ANTRIM și al mediului privat

anaefros
Speaker - Ana Efros, Specialist în Industria Turismului, Proiectul de Competitivitate din Moldova

Mesajele de salut au fost oferite de către Nicu Știrbeț, Co-fondator al Eco-Village Văleni și organizator al GSORM 2017, precum și de Alexandrina Robu, moderatoarea Panel-ului, Președinta Comitetului de femei și Membră al Board-ului Asociației Tinerilor Antreprenori din Uniunea Europeană. Cei doi au vorbit despre potențialul Galei de a deveni un hub de dezvoltare și generator de idei pentru creșterea economică a Republicii Moldova, precum și au prezentat genericul ediției aniversare de anul acesta al Galei – ”Implicare / Implicarea tinerilor din Diaspora”.

Tonul discuțiilor și apelul la implicare a fost dat de către Directorul Departamentului Științific al UNESCO (Biroul Regional European)Dr. Philippe Pypaert. Oficialul european a evidențiat capacitatea turismului sustenabil de a dezvolta comunitățile, dând drept exemplu programul ”Omul și Biosfera” (MAB) al UNESCO. De asemenea, Dr. Pypaert a subliniat importanța unei strategii cuprinzătoare de marketing și branding pentru produsele și serviciile unei regiuni, ca principal catalizator al eforturilor de promovare, precum și modalitatea prin care turismul și creșterea economică bazată pe turism sustenabil poate sensibiliza populația băștinașă să se implice mai mult în activitățile de conservare ale mediului.

În cadrul dezbaterilor din cadrul panelului, dna Ana Efros, specialist în turism în cadrul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID și Ambasada Suediei, a prezentat brandul de țară ”Pomul Vieții” și perspectiva instituțiilor internaționale donatoare asupra activităților conexe. Expertul în turism a evidențiat principalele avantaje de competitivitate ale ”Moldovei Autentice” printre care: elementele gastronomice, vitivinicole, locurile naturale, neatinse de elementele modernității. Alte atracții turistice ale țării sunt: ospitalitatea localnicilor și tradițiile seculare pe care comunitățile rurale încă le păstrează. De asemenea, s-au adus în discuție și trei programe desfășurate de Proiectul de Competitivitate, care au înregistrat rezultate concrete: campania de promovare #Be Our Guest , organizarea de seminare/training-uri în școli, menite să educe tinerii specialiști/antreprenori în turism, precum și proiectul de grant-uri pentru dezvoltarea pensiunilor în regiunile rurale.

Cel de-al doilea panelist, dna Natalia Țurcanu, director executiv al Asociației Naționale pentru Turism Receptor din Moldova (ANTRIM), a vorbit despre rolul ANTRIM și al mediului privat în promovarea țării ca destinație turistică. Dna Țurcanu a accentuat importanța asocierii actorilor din mediul privat pentru a oferi pachete turistice complete și trasee comune, prin specializarea companiilor și oferirea unui standard ridicat într-un anumit domeniu (de exemplu degustarea de vinuri, coaserea covoarelor, coacerea pâinii). De asemenea, directorul executiv ANTRIM a reiterat importanța participării jurnaliștilor străini la evenimentele culturale și forum-urile organizate în țară, pentru a disemina bunele practici în domeniu, precum și a crește vizibilitatea pe plan internațional (de exemplu: DescOPERĂ, Forumul Turismului Receptor, etc.). O bună practică în domeniu, implementată în Republica Moldova, este deschiderea primului Centru de Informare Turistică, un hub al inovației sub tutela ANTRIM, care are drept scop promovarea principalelor obiective turistice în rândul turiștilor străini.

În continuare, dl. Gabriel Mărgineanu, directorul Asociației Patronale în Industria Turismului (APIT) a descris climatul investițional în sectorul turismului, eforturile și obstacolele întâlnite de către companiile membre APIT, precum și oportunități de dezvoltare economică a comunităților prin dezvoltarea afacerilor în sfera turistică. Expertul a prezentat  trendul ascendent al turismului receptor precum și oportunitățile de atragere a fluxului de capital adus de către turiștii străini.

Finalul primei părți al panel-ului s-a axat pe imaginea Moldovei prin ochii turiștilor, perspectivă pusă în valoare de către dna Maria Axenti, co-fondatoarea Centrului de Urbanism Chișinău și ghid de turism. Dna Axenti a prezentat elementele culturale, atractive turiștilor străini, care sunt impresiile acestora despre țara noastră, precum și cum pot fi puse în valoare obiectivele turistice ale Chișinăului. O bună practică care poate îmbunătăți imaginea unui obiectiv turistic este legenda/povestea care se formează în jurul unui obiectiv și care oferă ascultătorilor atât o perspectivă cognitivă, cât și emoțională. Prin urmare, s-a reiterat importanța patrimoniului cultural autentic, inclusiv și moștenirea sovietică, ca elemente ce pot aduce plus valoare experienței turiștilor în Republica Moldova.

În ultima parte a panelului, dedicată sesiunii de întrebări și răspunsuri, s-au discutat exemple practice și potențiale planuri de acțiuni. De asemenea, s-au identificat diverse metode prin care studenții și cei din Diasporă pot deveni ambasadori și promotori ai “Moldovei Autentice” în comunitățile din țara gazdă. Printre acestea se pot enumera următoarele:

Plan de Acțiuni :

  1. Constituirea unui grup de interes în Diasporă, care va contribui la dezvoltarea sectorului turistic a RM prin implementarea de proiecte
  2. Crearea unei baze de date unde vor fi sistematizate studiile academice despre turismul din RM, experiențele turiștilor în timpul vizitării obiectivelor turistice al Republicii Moldova (validare externă, raiting) , etc.
  3. Crearea produsului turistic / identității zonei în jurul legendelor / poveștilor locale.
  4. Crearea unui toolkit de Promovare, accesibil pe pagina moldovaholiday.travel, în parteneriat cu Proiectul de Competitivitate.
  5. Promovarea produselor vitivinicole locale sub umbrella wine of Moldova, precum și a produselor meșteșugărești locale sub brand-ul tree of life. Comercializarea produselor locale sub egida identității locale (de exemplu: Produs al Luncii Prutului, etc.)
  6. Elaborarea unei mini-serii/documentare despre legendele unei zone, obiceiurile şi tradițiile, etc.
  7. VII.Deveniți ambasadori ai Republicii Moldova prin folosirea brandului #BeOurGuest, participarea la expoziții internaționale, promovarea imaginii țării în rândul prietenilor, a comunităților în care activați/studiați, purtarea elementelor naționale în cadrul evenimentelor internaționale la care participați, invitarea delegațiilor și lurnaliștilor străini  în RM.
  8. VIII.Susținerea evenimentului Cultural ”Chișinău–capitală internațională a turismului vitiviinicol 2018. ”

Transformarea digitală se află în topul priorităților în strategiile de dezvoltare ale organizațiilor la nivel global, conform unui sondaj realizat de Forbes Insights. Era digitală revoluționează sectoare de activitate, schimbă modul în care companiile globale și guvernele funcționează. Cum se poate situa Moldova la acest aspect? Ce se întreprinde la nivel local și cum era digitală poate să aducă schimbări în Moldova? Cum pot fi schimbate anumite procese și cum putem folosi noile tehnologii pentru a crea un impact acasă? Acestea sunt câteva din întrebările pe care ne  dorim să le discutăm cu invitații Panelului Think digital.

Copyright: Emilia Krysztofiak Rua Photography 2017
Moderator - Dana Muntean, Fondatoarea MentorMe

Dana Muntean este un antreprenor, business development manager și specialist în marketing cu peste 8 ani de experiență. Fondatoarea comunității de resurse umane – Grape și programului global de mentorat – MentorMe. După o experiență la Google, la momentul de față Dana este angajată în calitate de Manager pe Blueprint Marketing în Europa, Orientul Mijlociu și Africa în componența Facebook. Absolventa a facultății de Masterat în Creative & Media Enterprises a Universității din Warwick, Marea Britanie.

Sergiu Matei
Speaker - Sergiu Matei, antreprenor

Sergiu Matei a co-fondat una dintre companiile cu cea mai rapidă creștere în industria de content și localizare – Travod, care lucrează pentru branduri precum Amazon, Forbes Group, Lastminute.com și multe altele. Cu birouri în 3 țări, Travod are în jur de 100 de angajați și o rețea de peste 25.000 de freelanceri în întreaga lume. Sergiu își petrece cea mai mare parte a timpului în Silicon Valley. Pe lângă activitatea antreprenorială, Sergiu este director și mentor la cel mai mare accelerator din Silicon Valley – Founder Institute. El ajută, de asemenea, startup-urile din Moldova în cadrul Startup Grind – Google for Entrepreneurs și a co-fondat Dreamups. În trecut a fost fondator la cea mai mare rețea de antreprenori din Moldova – Junior Chamber International și a fost președinte AIESEC Moldova.

turcanulivia
Speaker - Ţurcanu Livia, E-Gov

Livia lucrează la proiecte ce au ca scop sporirea transparenței guvernului și a implicării civice în Moldova, prin utilizarea tehnologiilor digitale. În perioada anilor 2014 – 2016 a activat în cadrul E-Government Centre Moldova unde a colaborat strîns cu mai multe instituții publice pentru a identifica, extrage și procesa informația ce este generată de acestea. Livia a absolvit Academia de Studii Economice din Moldova cu diplomă de Licență în Economie, iar după și Maastricht University, Olanda cu Masteratul în Studii Europene – Știință, Societate și Tehnologie. A participat cu talk-uri la conferințe pe subiectul transparenței guvernamentale în Ottawa (3rd International Open Data Conference), Paris (OGP Global Summit), Istanbul (Open Data for Economic and Social Growth), Tbilisi (12th World Telecommunication / ICT Indicators Symposium).

danieladonici
Speaker - Daniela Donici, DigitalMUST @Agora

Daniela Donici, specialist social media/ head of social media department la Adcenter și moderatorul emisiunii online DigitalMUST @Agora. Absolvent al facultății Științe ale Comunicării, lucrează din primul an de facultate în domeniul digital, cunoștințele obținute din facultate nu au fost utile în realitate, iată de ce metoda de învățare: autodidact online a funcționat cel mai bine. La Adcenter a participat la crearea celor mai mari comunități de brand din online, a dezvoltat campanii naționale de Social Media împreună cu toată echipa, ajungând frecvent la acoperire de reach naționale 100%. Credo de activitate în social media: Performance & Creativity. Emisiunea DigitalMust a apărut ca o necesitate a pieții locale de o resursă cu informații utile din domeniul Marketing, Tech, IT, Design etc. Momentan emisiunea are un portofoliu de invitați naționali și internaționali foarte profi. Au ajuns la TNW în primăvara 2017, au făcut emisiuni cu așa giganți precum: Ray Chan (9gag), fondatorii site-ului TNW, cei mai populari vloggeri din Moldova, cei mai buni specialiști de PR și digital din România și Moldova.

anachirita
Speaker - Ana Chiriță, Executive Director of the Moldovan Association of ICT Companies

Ana Chirita is the Executive Director of the Moldovan Association of ICT Companies. As an advocate for the Moldovan IT community, she plays an important role in developing Moldova’s ICT industry.
For the last 8 years Ana has actively been involved in a series of initiatives aiming to advance the competitiveness of the ICT sector and promote the ICT as a core enabler for national economic development. Under her leadership the Association became an important voice of the industry and a viable platform of dialogue and collaboration between the private sector, Government and development partners.
Within the Association, Ana manages to attract all the interested stakeholders and needed resources in order to address important for industry challenges. The projects she is managing – Moldova ICT Summit, IT Career Promotion Campaign, Smart Classroom, Educational Initiatives, improving the legal and fiscal framework for ICT companies and many others – are meant to produce impact and strengthen the trust in Moldovan ICT industry.
Starting 2015, she coordinates the Development of ICT Excellence Center in Moldova Project — Tekwill which is a 7 min USD investment from USAID, Government of Sweden, multinationals and Government of Moldova.

Techstars Headshots - September 2017
Speaker - Vlad Caluș, CMO Planable
Renunțând la universitate, la 19 ani a plecat peste hotare sa construiasca un start-up cu alți doi prieteni.

Mesajele de salut au fost oferite de către Ana-Maria Muntean, Președintă al Forumului Absolvenților Reveniți și organizatoare al GSORM 2017, precum și de Dana Munteanu, moderatoarea Panel-ului, fondatoarea MentorMe și specialist Marketing la Facebook. Cei doi au vorbit despre potențialul Galei de a deveni un hub de dezvoltare și generator de idei pentru creșterea economică a Republicii Moldova, precum și au prezentat genericul ediției aniversare de anul acesta al Galei – ”Implicare / Implicarea tinerilor din Diaspora”. Principalele argumente au gravitat în jurul câtorva subiecte cheie: e-guvernare, crowdfunding, social media, technologii și antreprenoriat.

Livia Țurcanu a vorbit despre ce înseamnă să implementezi strategii de e-guvernare și despre provocările ce pot apărea în cadrul acestui process, făcând referința la experiența Estoniei. În acest sens, Livia a încurajat studenții care își fac studiile în străinătate să utilizeze serviciile existente (semnătură digitală, etc. ) , precum și să ofere feedback pentru a îmbunătăți calitatea acestora.

Vlada Ciobanu, blogger și activist civic a vorbit despre campaniile de crowdfunding care au loc în Republica Moldova și cele mai bune practice în ce privește buna funcționare a acesteor campanii.  Discursul Vladei s-a focusat în mod special asupra acelor campanii ce privesc dezvoltarea infrastructurii. De asemenea s-a adus în discuție și scopului oricărei campanii de crowdfunding, care este acela de a uni oamenii/ donatorii în jurul unui scop comun încurajîndu-ne să sprijinim proiectele în care credem cu adevărat, dar și să urmărim rezultatele acestora. În cadrul unei intervenții a lui Dumitru Vicol, Fondator GSORM și activist civic s-a analizat și rezultatele positive ale platformei de crowdfunding guvern24.md, precum și a programului MiDL (Migration and Local Development”) al UNDP.

Despre comunități și impactul pe care îl pot avea studenții din Diaspora datorită story-telling-ului a vorbit Daniela Donici, specialist social media/ head of social media department la Adcenter și moderatorul emisiunii online DigitalMUST @Agora. S-a adus în mod special în vedere creării reputației on-line al unui brand/ produs și formarea unui anumit ”trib” de entuziaști în jurul acestuiaș și de accea s-au discutat diferite metode de formare ale acestei comunități.

Cea de-a patra panellistă, Ana Chirita, Director Executiv al Asociației TIC din Moldova, a discutat metodele de operare/ problemele și soluțiile locale ale pieței autohtone de IT. Una dintre cele mai persistente probleme, cu care se confruntă firmele IT, o reprezintă fenomenul accentuat de exod al creierilor, în special din rândul tinerilor din Rep Moldova. Pentru a contra–balansa această problemă, Ana Chiriță a vorbit despre Centrul de Excelență în domeniul IT (Tekwill), o inițiativă al mediului ONG și privat din RM, independentă de sfera politicului; și al proiectelor de excelență în IT cuprinse în acest hub tehnologic care performează pe piețele internaționale.

O contribuție importantă a fost oferită de Sergiu Matei, antreprenor, co-fondator Dreamups (Primul Accelerator de Afaceri din Romania) și co-fondator Travod, o companie internațională cu birouri în 3 țări și 100 de angajați permanenți  și 25 000 de freelanceri global; pe tema impactului sferei business în domeniul IT, precum și avantajele competitive pe care RM le deține pe piața IT. Sergiu a reiterat promovarea importanței culturii antreprenoriale, în special în Moldova, o țară cu costuri de producție mult sub media europeană , ceea ce poate oferi tinerilor antreprenori riscuri mici în investiția proprie.

Ultimele remarci au fost date de către Vlad Caluș – CMO la Planable, referitor la cele mai noi inovații din sfera IT și diverse metode de a implica tinerii din Diaspora în domeniul start-up din Republica Moldova în domenii tehnologice în plină dezvoltare  precum ”realitate augumentată”, ”realitate virtuală”,  video-blogging, etc. De asemenea, Vlad a vorbit despre oportunitatea tinerilor din diaspora de a coordona proiectelor digitale în Moldova din Țările Gazdă.

În ultima parte a panelului, dedicată sesiunii de întrebări și răspunsuri, s-au discutat exemple practice și potențiale planuri de acțiuni. De asemenea, s-au identificat diverse metode prin care studenții și cei din Diasporă pot deveni ambasadori și promotori ai “Moldovei Digitale” în comunitățile din țara gazdă. Printre acestea se pot enumera următoarele:

  • Dezvoltarea unei comunități de crowdfunding, care să contribuie lunar cu minim de resurse, care să implementeze proiecte autonome și să reinvestească acele fonduri pentru dezvoltarea comunității
  • Dezvotlarea unei comunități on-line de storytelling, de a împărtăși bunele practice în ce privește e-transformarea, ce se întâmplă în țările gazda
  • Amenajarea spațiilor de creație (eg: Tekwill)
  • Organizarea echipelor de voluntari din Diasporă pe lângă autoritățile locale/regionale care să organizeze Hub-uri de inovare tehnologică, prin așa-zisele soluții de Smart Cities

Panelurile GSORM 2017
Think Digital & Turism și dezvoltare regională

Miercuri, 27 Decembrie 2017, 14:00

Teatrul Național Eugene Ionesco, Grigore Vieru Blvd 11, Chisinau, Moldova